Ministrul Agriculturii între cei 4,5 milioane de români care trăiesc în sărăcie și interesele industriei alimentare

Organizațiile neguvernamentale active în domeniul prevenirii risipei de hrană în România protestează față de intenția Ministrului Agriculturii, Petre Daea, de a amâna aplicarea Legii privind diminuarea risipei alimentare, așa cum reiese din declarația sa pentru AGERPRES din 21 mai 2017:

„Este nevoie să ancorăm bine în realitate prevederile legii, motiv pentru care ne gândim ca să abordăm în etapa următoare legea ca atare pentru că sunt solicitări din partea celor care o pun în aplicare să ne uităm cu mai multă atenţie la unele prevederi care astăzi nu o pot face aplicabilă.”

Legea privind diminuarea risipei alimentare, votată inclusiv de parlamentarii Partidului Social Democrat, a fost promulgată pe data de 16.11.2016 și prevede:

„Art. 7. – În termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) elaborează normele metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.”

Acum Ministrul Agriculturii cedează presiunii reprezentanților industrei alimentare, ignorând faptul că în România se aruncă în fecare an 2,55 milioane de tone de mâncare[1] și cca 4,5 milioane de români au dificultăți în procurarea hranei zilnice[2]:

„Actul normativ trebuie însoţit de norme metodologice de aplicare prin hotărâre de guvern, însă cei care trebuie să intre în echipajul acesta al prevederilor legale au avut unele observaţii şi trebuie să modificăm legea, motiv pentru care n-am dat drumul la normele metodologice. Am pus pe site o anumită variantă, în consultare publică. Nu este uşor de aplicat, motiv pentru care am zis că mai bine să stăm şi să o facem cum trebuie în aşa fel încât ea să îşi atingă scopul.”

Organziațiile semnatare au participat activ la grupurile de lucru organizate la MADR și au transmis în timp util propuneri concrete pe proiectul de Hotărâre pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, atrăgând atenția, printre altele, asupra câtorva aspecte esențiale:

  • defiscalizarea 100% a transferului prin donație, conform legii sponsorizării, a alimentelor aflate în ultimele trei zile de valabilitate – donarea acestor alimente fără a indica ce valoare va putea înregistra donatorul (cea de vânzare accelerată, cea inițială, de intrare, cea de comercializare etc.) poate genera efecte nedorite, abuzuri sau chiar defiscalizarea ascunsă a deșeurilor.
  • este necesar ca aceste donații să aibă un statut fiscal aparte (donație cu valoare ‘zero’) pentru a nu denatura legea sponsorizarii și, mai mult, pentru a nu afecta bugetele de sponsorizare pe care companiile de retail și industria alimentară le rezervă în prezent proiectelor sociale și de protecția mediului implementate de ONG-uri
  • este absolut necesară corelarea cu legislația în vigoare privind regimul și ierarhia deșeurilor, precum și aplicarea pricipiului “poluatorul plătește”; astfel, contravaloarea transportului direcționării alimentelor către donatari trebuie suportată de către potențialul generator de deșeuri alimentare conform preverilor Directivei 2004/35/CE transpusă în legislația națională prin OUG nr. 68/2007 modificată și actualizată.

(Lista completă de amendamente și propuneri este disponibilă la https://goo.gl/qZcIB0)

Mai mult, organizațiile semnatare au solicitat MADR o dezbatere publică pe forma finală a HG pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare și au insistat asupra faptului că este esențial ca normele de aplicare a Legii nr. 217/2016 să fie publicate cât mai repede.

Legea privind diminuarea risipei alimentare este, ca toate legile, perfectibilă. Considerăm însă că este prioritar ca legea actuală să devină aplicabilă cât mai curând, prin adoptarea unor norme bune de aplicare. Procesul de modificare a actului normativ ar trebui început abia după ce vom vedea în practică eventualele neajunsuri ale legii și vom ști exact cum ar trebui ea îmbunătățită.

Prin acest comunicat, organizațiile semnatare solicită Prim Ministrului Sorin Grindeanu și Ministrului Agriculturii Petru Daea să nu cântărească numai interesele sectorului de afaceri, ci și beneficiile pe care legea le-ar avea pentru mediu și românii cei care trăiesc în sărăcie.

Organizații semnatare:

Asociaţia Mai Mult Verde

Ateliere Fără Frontiere

SOMARO – Magazin Social

Centrul de Resurse pentru participare publică

Asociaţia Consumatorilor de Produse Alimentare din România – „Optimum Cibum”

TERRA Mileniul III

Asociaţia pentru Colectarea şi Distribuţia Alimentelor

Asociația Carusel

Contact: Andreea Hoefer, andreea@maimultverde.ro, 0749882902

[1] Studiu de fundamentare pentru Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei 2015-2020 (http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/2016/SF_BancaMondiala_RO_web.pdf)

[2] ‘La nivelul Uniunii Europene, pierderile şi risipa de hrană sunt estimate la 100 milioane tone / an. Din aceasta cantitate României îi revin 2,55 procente.’ – Comisia Europeană, 2014